Brend i brendiranje

By Ivana Smiljanic Brending Comments Off on Brend i brendiranje

Brendiranje i izrada logotipa u web dizajnu

U prošlom članku smo govorili o osnovnim načelima brenda, kao i o suštini i svrsi kompleksnog procesa brendiranja. Danas nastavljamo našu priču o brendingu i razmatramo koji su to još važni elementi koji utiču na uspešnu izgradnju brenda, stvaranje prepoznatljivosti u javnosti i sticanje poverenja potencijalnih klijenata/potošača.

Distribucijski plan i sadržaj

Gde ćemo svoj brend smestiti i predstaviti? Gde ćemo graditi svoje onlajn prisustvo? Na kojim društvenim mrežama ćemo kreirati profile? Da li nam je potreban web sajt, blog? Ovo je priča koja se nastavlja na onu o vizuelnom identitetu.

Pri biranju digitalnih kanala, opet treba da oslušnemo svoju ciljnu grupu. Nema potrebe rasipati resurse i vreme u pokušaju da budemo prisutni svuda, treba samo da budemo tamo gde je i naša publika. Stoga, bez obzira na to što je TikTok najnovija senzacija u svetu društvenih mreža, ukoliko, recimo, prodajemo bušilice i naša ciljna grupa nije generacija Z, tamo nemamo šta da tražimo.

Ono što je ključno jeste da sva mesta na kojima se oglašavamo i sav sadržaj koji delimo (tekstovi, fotografije, blogovi, video klipovi…) budu vizuelno i suštinski povezani, konzistentni, dosledni, da komuniciraju istu poruku i da se na prvi pogled vidi da se radi o istom brendu.

Način komunikacije

Bespotrebno je naglašavati koliko je komunikacija sa našom ciljnom grupom važna, posebno u doba društvenih mreža kada smo povezaniji nego ikad. Moramo im biti na usluzi 24/7 ljubazni, predusretljivi i strpljivi.

Kao što smo već napomenuli, to kako ćemo pristupiti svojoj publici zavisi ko nju čini. U ovom smislu kod nas se prilično ističe Telenor koji je potpuno zanemario sva pravila stare škole. Očito je da je njihov fokus na mladima koji najviše koriste Internet, mobilne telefone i sve njihove dodatne usluge, pa je samim tim i njihova komunikacija sa klijentima potpuno neposredna i bez persiranja. Njihove marketinške kampanje takođe su usmerene na životne situacije i interesovanja većinom srednjoškolaca i studenata, uz neretku upotrebu žargonizama. Da li ima ljudi kojima se ovakvo obraćanje ne dopada, smeta im, pa čak i vređa? Apsolutno. Ali, oni su koncentrisani na svoju ciljnu grupu i potpuno prilagođeni boljem razumevanju sa njom, što je jedina strategija koja garantuje uspeh.

Poruka i vrednosti

Ovo je možda i najpipaviji i najkomplesniji deo brendiranja. Zašto? Ljudi su danas izuzetno investirani u brendove koje vole i konzumiraju. Ne samo da troše novac na njihove proizvode ili usluge, nego ulažu i vreme da prate sve njihove aktivnosti na mrežama i uopšte uz njih su na čitavom putu rasta i razvoja. Samim tim, oni žele da brendovi kojima poklanjaju svoju podršku zastupaju iste vrednosti kao i oni sami. Istovremeno, konkurencija je nikad veća i samo jedan pogrešan potez može učiniti da se okrenu drugima.

Naravno da smo u načelu svi za mir, ljubav, blagostanje, pravdu, jednakost. Međutim, danas načelno nije dovoljno. Ljudi zahtevaju angažovanje, jasno i glasno iskazivanje stavova, pružanje podrške onom što je (po njima) dobro i osuđivanje onog što je loše. U vreme terora političke korektnosti sa jedne i ogromnih društvenih i političkih turbulencija sa druge strane to nije nimalo jednostavno.

Što je veća platforma, autoritet, moć i uticaj koje naš brend ima, to su i ovakvi pritisci intenzivniji. Šta god rekli, nekome će se dopasti, nekome neće, ali čini se da danas najveću osudu trpe oni koji ćute. Stoga, možda je najbolje rešenje biti iskren i autentičan i čvrsto stajati iza vrednosti koje odaberemo da zastupamo, bez obzira na sve.

Doslednost kao vezivno tkivo brenda

Kako bismo osigurali uspeh i dugovečnost svog brenda, neophodna je doslednost na svim nivoima. Doslednost u načinu na koji se predstavljamo publici, u poruci koju šaljemo, u kvalitetu koji dostavljamo. Doslednost je odraz profesionalnosti, ozbiljnosti, integriteta i najbolji način da se stekne i sačuva poverenje klijenata.

Zbog toga je krucijalno da sve što kažemo i obećamo svojoj publici ispratimo i delima, da u praksi sprovodimo sve vrednosti na kojima temeljimo svoj brend.

Sve što je lažno, prazno, ’’fejk’’, nekonzistetno, danas se vrlo lako i vrlo brzo pokaže jer nas Internet sve drži pod jednom velikom lupom. Dostupne su nam platforme, prostori i mogućnosti koje su do skoro bile nezamislive, ali utoliko moramo više truda uložiti i svaki nedostatak je teže sakriti, a sve što nije istinski kvalitetno biva brzo zamenjeno.

U korak sa vremenom

Naposletku, svet se menja sve brže i brže. Ta spoznaja jeste zastrašujuća, ali je neminovnost, i što pre svi to prihvatimo, lakše ćemo se prilagoditi i pronaći svoje mesto u njemu.

Isto važi i za brendove. Moramo biti spremni da svoje brendove stalno razvijamo, poboljšavamo, menjamo, iznova osmišljavamo i adaptiramo ne samo površnim i prolaznim trendovima, nego i načinu na koji se menjaju svest i navike ljudi.

To je, možda jasnije nego ikada pre, pokazala ova suluda i košmarna 2020. godina kada je svet i bukvalno stao a nebo nam se obrušilo na glave. Kovid kriza je progutala ne samo mnoge živote, nego i biznise, a preživeli su (i preživeće) samo oni koji su u stanju da se rapidno regrupišu, prepoznaju kako su se potrebe njihovih korisnika promenile, i smisle način da ispune te nove potrebe u novim okolnostima.

Jasno je da je brendiranje jedan naporan i složen postupak koji iziskuje ne samo mnogo vremena i resursa, kako novčanih tako i nematerijalnih, nego i ekspertizu stručnjaka iz brojnih oblasti – od konsultanata i marketinških stručnjaka, do web developera, pisaca, menadžera društvenih mreža, dizajnera i foto editora. Bez obzira na to o koliko malom brendu je reč, niko ne može sve to sam. Dobra stvar je da nam i ovi eksperti nikada nisu bili dostupniji. Internet nam pruža mogućnost da se lako i brzo povežemo sa stručnjacima iz celog sveta koji nam mogu pomoći da sve svoje vizije i ideje uspešno sprovedemo u delo.

  • Share: